Med Helmi ut till Lygna

I morse gick vi upp med hjälp av väckarklocka, sen cyklade vi fyra kilometer tills vi kom till Helmi.

Per är matros ombord Helmi så han och resten av besättningen samlades ombord och gjorde en plan för dagen, medan jag höll mig på land och väntade.

Vi var tolv passagerare ombord idag. Besättningen bestod av tio personer.

Dagens resmål var Lygna. En ögrupp i ytterskärgården.

Per hade många sysslor ombord, men här lyckades jag fånga honom en av de få gångerna han satte sig ner.

Vi hade fint väder på vägen ut.

Det gav mig många chanser att titta på båtens många delar. Här ser vi tex toppen av den 22 meter höga masten.

Jag vet inte vilka som kände för att vara med på sociala medier idag, så jag bjuder bara på en liten bild där ni kan ana några suddiga personer i bakgrunden. Den här bilden får agera bevis på att jag inte var ensam ombord 🙂

Vi gick för segel hela vägen ut och efter några timmar var det dags att ta ner seglen för att förbereda för att gå i land.

Ute på Lygna lade vi till mot en klippa.

De vi hälsade på ute på Lygna bor längst inne i en vik i berget. Där var det lugnt och fint.

Det gick dock att se på Helmis vimpel att det blåste mer där man inte var i lä.

Vi bjöds på lunch och en hel massvis av intressant historia kring ytterskärgården innan vi vände om och åkte hem igen.

Vi stannade inte så länge på ön eftersom vi såg två oväder snurra runt omkring oss. Det är såklart inte så kul att åka båt i åska, men det är vackert att titta på från avstånd.

Vi förstod att vi skulle hamna i regn så vi började byta om till varmare och regntåligare kläder.

Då det var flera lokala dåliga väder runt oss, så gick vi inte för segel. Att vi gick för motor möjliggjorde för oss att gå igenom kanalen vid Rödlöga.

Nu började det stänka på oss, men vi höll humöret uppe.

Mäktiga moln

När vi kom hem till Blidö så var Per rejält glad för sin sydväst med flanellinsida. Den höll honom både torr och varm. En sån ville alla ombord ha 😉

Det har varit en rejält bra dag. Vi har haft fint och varmt väder, och mörkt och mäktigt väder, men framförallt har vi haft trevligt. Alla ombord var trevliga och roliga att vara med en hel dag!