Granada Spanien, dag 2

Jag sov väldigt bra på hotellet. Ac’n slog av och på ibland vilket hade stört några andra, men jag tror inte jag led så mycket av det.

Tydligen hade jag snarkat vid insomnandet så stackars Jeanette hade fått putta på mig. Det minns jag inte alls 🙂

Vi fick sova rätt länge idag (vilket var tur för vi var superslitna efter gårdagens maratonlånga dag. Vi samlades i den fina frukostmatsalen klockan 08:15 och åt en rejäl frukost.

Den frukosten trodde vi skulle behövas eftersom vi (även idag skulle ut i solen och promenera). Idag stod nämligen en 25 minuter lång promenad till ingången till Alhambra på programmet.

Alhambra är Andalusiens mest kända sevärdhet. Alhambra (som tydligen betyder ”det röda fortet” på arabiska) byggdes under flera hundra år och består av ett stort komplex av byggnader på bergsryggen ovanför Granada.

Vi promenerade några kilometer i den ljumma morgonen. Det var perfekt väder för oss så här tidigt.

Vi hade fått instruktioner om hur vi skulle gå så vi kom nästan rätt på en gång.

Man kunde se att det var något hostoriskt som skulle bevittnad redan 800 meter från ingången.

Precis som igår fick vi kämpa oss uppför ett berg. Vi har fått lära oss att den rumpträning all denna bergsklättring ger oss också kommer innebära att vi får varsin sprettrumpa (norska) 🙂

Vi passerade skog

Vi passerade stenmurar

Vi passerade statyer som kissar

Väl framme vid ”meeting point” mötte vi Pedro, vår glada och energiske guide för dagen.

Han gav oss bra bakgrundsinfo om Alhambra innan han snopet nog ledde oss nerför berget igen…

Först gav han oss dock cool agentutrustning och peppralket att vi såg så fit ut så han tänkte ta den mer utmanande rutten rnt fortet.

Jag passade på att fånga fler kollegor på bild när Pedro stannade och visade oss saker. Just den här såg ut som en sv våra säkerhetsvakter:)

Här har vi kommit till ingången vi skulle nyttja och vi börjar förstå att vi vunnit högsta vinst på guidelotteriet.

Pedro gjorde verkligen allt gör att ge oss en bra dag. Vilket engsgemang!

Ingången

Jag kommer inte skriva så mycket om dagens bilder. Jag måste upp ur sängen om drygt fem timmar så jag har inte tid. Lita dock på mig när jag säger att detta ställe är värt ett besök om ni är i krokarna.

Pedro in action

Foto: Marcus Vaks

En säkerhetsvaktskollega till 🙂

När det växer apelsiner på trän, då fotar man 🙂

Detta är det enda fönster som finns kvar i fortet. Det satt oländigt till men jag höll fram telefonen och fotade rakt upp i hopp om att fånga det vinkeln hindrade mina ögon att se: Det lyckades. Här ser ni det färgglada fönstret

Ser ni reflektionen?

Lise fotar mig

Här är bilden 🙂

Foto: Lise Hagen Rebbestad

Här i trädgården fanns en damm med näckrosor. Där fanns tydligen flera grodor som jag helt missade. Lise fick lägga rätt mycket energi i att få mig att se en av dem. Till slut lyckades hon! Dessutom fick jag denna bild av henne.

Här samlas vi i skuggan i slutet av turen. Vi passar på att ta en gruppbild.

Foto: MNH

Å så fångade jag en kollega, tillika chef, på bild.

Detta blev min sista bild på Alhambras trädgård. Efter detta gick vi ut ur området, tackade guiden Pedro och gick för att få något i magarna.

Lunchen intogs på ”Jardines Alberto”. Det blev tapas. Igen. When in Spain and all that…

Efter lunchen gick vi ner till stan och vårt hotell. Där hade vi konferens. Detta inkluderade självklart kaffe och kaka 🙂

Det var ovant att jobba i en stor cirkel men det var bra. Alla kunde se alla och vi fick gjort allt det vi skulle göra.

Middagen var en Tapas & Wine tour som startade med att vi fick lära oss skära skinka.

Somliga fick hjälp 🙂

Somliga hade gjort det förut.

Vi fortsatte vår tapasställehopping efter att vi fått prova både ost och skinka och efter att jag köpt anchoas till min mage.

Några hopp senare kom vi till ett ställe där vår dag skulle avslutas med efterrätt och där påsen skulle knytas ihop – på berget ovanför syntes nämligen Alhambra!

Jag tackar för idag med en bild på den lilla handsnidade träkatten jag köpte igår. Fantasifull så det svämmar över! God Natt!!

En kommentar till “Granada Spanien, dag 2”