London – ABBA-dagen!!

Hotellet vi bor på ligger verkligen på det perfekta stället i London bara några hundra meter från Tower Bridge och St. Katherine’s dock. Här har jag aldrig bott förut. ”Man” bor ju nästan alltid norr om hyde park (även om jag även bott vid Picadilly och i Pimlico) eftersom det finns mer än gott om lite billigare boenden där.

Hotellet har dock en konstig grej för sig, och det är att de serverar frukost i foajén, så man sitter i fåtöljer med låga småbord.

Känns lite som att man leker fällkniv….

Idag handlar ju om ABBA (hela anledningen till vår resa), men innan konserten ville vi göra nåt mer, så vi köpte en kombinerad buss&båt-biljett för att se mer av stan.

Bussturen gick inte alls som den brukar. Detta pga den evighetslånga kön som snirklar sig fram kilometer efter kilometer (nästan en mil lång) när engelsmännen vill fram till Westminister Hall, där Queen Elizabeth II ”is laying in state”, för att visa sin respekt. Här ser ni en del av kön längs med kajkanten.

Vi åkte över några av Londons 35 broar och tog då bilder på några av de andra.

Även idag sken solen och gjorde oss glada!

Även vid Buckingham palace fanns en kö. Här ville de lägga blommor och tänka på drottningen.

Vid Marble Arch hoppade vi av och gick in i Hyde park för en kopp kaffe. Sen promenerade vi Oxford Street ner mot Regent Street.

Där hoppade vi på en buss igen. Den var dock smockfull så vi stod framme vid busschaffisen.

Vi åkte Regent street ner mot Picadilly…

…och åkte vidare mot Trafalgar (avstängt idag också).

Vi försökte gå ner mot floden för att ta den utlovade båtturen, men vi stoppades av män i gula varselvästar och hoppade över försöket. Istället promerade vi i riktning mot hotellet och hamnade på ”Round House” där vi svalkade av oss med lite sval dryck.

Vi strosade sen vidare rakt igenom Covent Garden.

Innan vi återigen hittade en buss och åkte vidare.

St. Pauls

Vi åkte över London bridge och Per tog bild på Tower bridge.

Sen åkte vi över den!

Det är svårt att fotografera något som är mycket nära, men hon är vacker den kända Tower bridge.

Nu var klockan över två så vi hoppade in på puben som ligger bredvid vårt hotell.

Deras utegård är ljuvlig!

Vi åt varsin burgare och kikade på busskartan. Vi bor vid gröna krysset längst till höger. Man ”brukar” bo vid röda krysset längst till vänster.

Vi gick upp på rummet och tog det lugnt en stund, sen packade vi våra väskor innan det var dags att ta tåget ut mot den gamla olympiska arenan. Där bredvid ligger ju ”Abba arena”.

Väl ute ur tågstationen ”Pudding Mill station” var det bara några meter till Abba arena så min oro över att inte hitta föll platt.

Inne på arenan såldes roliga Abbaprylar, mat och dryck. Vi hittade en två meter lång man som stod och hjälpte till att ta bilder. Han fick hjälpa oss!

Känslan av fest började redan i foajén!

Detta blev min sista bild. Sen sa de att de som tog upp telefonerna skulle kastas ut (för att behålla överraskningen för de som ser showen efter oss) och det tänkte inte jag äventyra.

1,45 senare kom vi ut i kvällsluften. Alla med ett stort leende! Oj! Vilken konsert/show!!

Lycka!

De säger det bra på affishen! ”En konsert som ingen annan”

Vilken helg vi haft. Svårslagen!!