London – shoppingdag

Fredagsmorgonens hotellfönsterutsikt bjöd på en fin och klar dag med lite moln. The Gherkin (gurkan) blänkte av solen.

Vi ser dock inte bara nya byggnader i form av grönsaker, vi ser gamla fina hus också från vårt fönster.

Idag tänkte vi ta någon form av transportmedel (eftersom vi gick så otroligt mycket igår), men vi hoppade över taxin…

…och ställde oss att vänta på bussen istället.

Buss 15 var vår buss!

Det är kul att åka buss eftersom man ser vad man passerar. Här St Paul’s!

Vi satt såklart på ovanvåningen på bussen, men här gör sig Per redo att snart hoppa av.

Vi gick in i Covent Garden och strosade runt.

Vart man än tittade så var det vackert!

”Per på bänk” kallar jag detta foto 🙂

På vår väg från området såg jag en skylt med ett äpple på så vi gick in i huset ni ser till höger på bild. Där inne på Apple Store hittade vi varsin pryl…sen gick vi vidare.

Vi tog en kaffe ”to go” på det japanska stället ”%”….

… innan vi promenerade vidare mot Trafalgar square som tyvärr var helt avspärrat, så vi fortsatte till Picadilly Circus.

Här har jag många minnen från ungdomen då jag bott på ett billigt hotell bakom reklamskylten två gånger.

c

Vi tänkte gå uppför den svängda Regent street…

…men sen kom jag på att jag ville se ”mitt gamla hotell” så vi svängde in på bakgatan istället.

Hotellet fanns inte kvar. Nu låg UGG där istället…men gatan var mysig så vi fortsatte framåt och hittade den här mysiga puben ”The Leicester Arms”

Under vätskepausen packade vi upp våra nya leksaker. (Utan vetskap om knivdådet mot två poliser bara 600 meter ifrån oss….)

När vi nästan var klara att gå så såg jag ett par som letade sittplats men inte hittade något ledigt bord. Jag erbjöd dem platserna vid oss eftersom vi snart var klara. De visade sig vara från Finland och mycket trevliga!

Vi travade vidare ut i finvädret.

Nu hamnade vi på UniQlo där Per hittade en hel del kläder, sen fortsatte vi till Abercrombie & Fitch där han hittade ännu mer kläder sv ditt favoritmärke. Jag hittade faktiskt också ett plagg! En höstkappa eller vad man ska kalla det. Den heter ”Long-Length Wool-Blend Shirt Jacket” 🙂

Vi fortsatte in i Soho…

…och Carnaby

Innan vi åt en Fish & Chips på ”Hobson’s Fish & Chips” och tog tunnelbanan hemåt från Tottenham Court Road.

När vi kom upp ur Liverpool Station (där vi hade en knapp kvarts promenad till hotellet) hittade vi ett utomhusställe med aperol som fokus, så där stannade vi till en stund.

Med kassar i händerna och en aperol i magen gick vi tillbaks till hotellet och fascinerades över blandningen av nya och gamla byggnader.

Vi packade upp våra inköp, Per jobbade lite medan jag började ladda upp bilderna till bloggen. Sen pratade Per med Thomas och Ninni medan jag började skriva texten. Efter det gick vi ut i solen igen.

Först gick vi till Tower hotel och frågade om de hade någon servering högt upp i huset, men fick ett nekande svar. Sen gick vi till deras gatunivåservering och hittade ett bord i solen.

När vi väntat på att få beställa längre än vad som är acceperat, så gick vi…

…soluret nåddes tyvärr inte av solstrålarna utan låg i skugga. Vacker var den dock ändå. (På andra sidan floden kunde vi inte längre se någon kö till li de parade. De har stängt av kön när den blev 8 km lång…..)

Vi tittade bakåt och lämnade Tower bridge…

Istället gick vi längs med vattnet och hittade andra ställen. Detta hak lät och såg bra ut, men en spindelrädd person (som jsg) trivs inte under växter så vi gick vidare.

Inne i St. Katherines dock hittade solen fram så vi satte oss på ett spanskt ställe och njöt av goda viner. Jag=rött. Per=vitt.

Per funderade på vad han var sugen på till middag och när vi passerade ”burgare/öl-stället” så gick vi inte in.

Istället gick vi in på gatan precis utanför hotellet….

…och åt Indiskt!

Ägaren av restaurangen verkade väldigt glad över att vi kom från Sverige (eftersom han haft en flickvän från Malmö) och pratade mycket med oss.

Vi hade typ 50 meter att gå hem till hotellet så det tog inte många sekunder innan vi såg vår lobby.

Per gick dock till den närliggande ”kiosken” för att köpa Pepsi Max till mig (gentlemannamässigt) så jag tog hissen upp till 13:e våningen ensam.