Ninnis Barcelona-resa dag 1

Idag ringde klockan redan vid 04:00. Vi skulle nämligen ut till Arlanda för att åka till Barcelona för att fira min svägerska Ninni som fyller år på tisdag.

Planet skulle gå 07:45, men pga kaos i säkerhetskontrollen fick vi vara ute i god tid. Vi var på plats lite efter fem (pust vad tidigt).

Vi satt i loungen och tog det lugnt (och åt frukost) tills det var dags att gå ombord.

Vi flög i en halvtimme, sen sa kapten att vi tyvärr var tvungna att vända om eftersom planets ena hydrauliksystem gått sönder.
Vi tyckte att det var rätt beslut, men samtidigt var det rejält tråkigt.

När vi landat på marken igen (tack och lov) fick vi åka buss en bit tillbaks till gaten. Där blev vi vallade till en annan gate där vi skulle vänta på info.

När infon kom visade det sig att de inte visste ännu när de kunde få fram ett nytt plan till oss, så ny info skulle komma vid tiotiden. De visste dock ATT vi skulle få komma iväg under dagen. Då gick vi tillbaks till loungen.

Kvart över elva gick vi ombord igen för ett nytt försök med nytt flygplan.

Vi fick sitta en rätt lång stund på startbanan, men till slut kom vi iväg.

Vi blev mycket nöjda och glada när vi tre timmar och fyrtio minuter senare än planerat såg Barcelona utanför fönstret. (Det var många som gladdes. Det hördes på jublet och applåderna när kaptenen satte ner kärran 🙂 )

Min väska var allra först ut på bagagebandet och Pers lite mindre väska kom strax därefter, så vi kom snabbt ut ur flygplatsen.

Vi tog en taxi till hotellet och där möttes vi av välkomstkommittén ”Thomas och Ninni” på balkongen ovanför entrén 🙂

Efter att vi packat upp och kommit i ordning så kom de upp till vårt rum där de bjöd oss på svalkande bubbel (det var 25 grader i skuggan) och lite lokalinfo om stan (de har varit på plats i två dagar redan och fått lite koll).

Vi gick sedan upp till hotellets tak där vi hittade denna utsikt.

Här fanns även solstolar, pool och en liten bar.

Nu var vi redo för mat (vi hade bara ätit en frukost i loungen vid 5-tiden och en frukost igen vid 12-tiden på andra planet, så magen kurrade) så vi gick till ”El Nacionale” (typ en saluhall med bara matställen) där vi gick in på en fiskrestaurang som hette ”La Llotja”

Jag och Ninni delade på en Sangria och en Paella, medan Per och Thomas åt varsin piggvar och drack ett (tydligen väldigt gott) vitt vin.

Allt var jättegott!

Efter maten tog vi en promenad i närområdet.

Överallt såg vi vackra hus.

Här nedanför ser ni ett av Gaudis skapelser.

Mycket är vackert här i Barcelona. Till och med marken vi går på är utsmyckat 🙂

Vi slank in på en Supermarket och köpte vatten och lite snacks till hotellkylen innan vi gick in på hotellets utegård. Där är väggarna klädda med växter. Vackert!

Vi satte oss där på innergården och pratade om veckan som kommer, bokade bord på en italiensk restaurang till Ninnis födelsedag (eftersom vi kommer äta spanskt alla andra dagar kan det vara ett kul avbräck) och nu är klockan sovdags!!

En kommentar till “Ninnis Barcelona-resa dag 1”

1. Så kul att Ni ville komma ner för att fira min dag ❤️ Och tur är ju att vi får fira en dag till då även Per fyller år när vi är här