Å nej, nu börjar hösten!

Goddagens!!

Idag gick jag upp klockan 03:00!! Fatta vad tidigt det är! Jag gick upp eftersom Emmas väckarklocka hade ringt, blivit avstängd, men inte lyckats få någon att gå upp. Jag lekte alltså väckarklocka nr 2. Emma vaknade ganska lätt när hon kom på att idag var dagen hon ska till Kreta med sina tre kompisar; Julia, Frida och Johanna!!

Vi tog med oss Julia eftersom hon bor nära oss. (Hennes föräldrar hämtar dem sen när det blir dags för det.) Här har vi precis kommit till Arlanda. Förväntan är stor.

Här har “reseledar-Johanna” (den enda som var myndig vid resans bokning och därför den som fått alla resehandlingar) delat ut adresstaggar och berättat var tjejerna ska checka in. Hon hade koll! Strax efter att den här bilden togs (dvs. några kramar senare) såg jag de här fyra brudarna försvinna in i det väldigt morgontidiga folkvimlet som kallas incheckningskö.

Hejdå! Ha en skön vecka i Grekland!!

Från vänster: Julia, Frida, Johanna, Emma

Jag brukar ha min semester sent på sommaren och att jag gillar det oftast. I alla fall ända fram tills skärgårdskrogarna, bagerierna, bion och kioskerna börjar stänga för säsongen. Helt plötsligt känns det som höst, men jag har ju semester!!! I år försökte jag ha semester tidigt, men av olika praktiska anledningar (som att vi skulle få ihop bemanningen på kontoret) så blev den senarelagd i år igen. Jag gillar ju det, så ingen fara.

Ingen fara, ända tills idag.
Jag läste nämligen det här på Högmarsö Krogs hemsida:

Elände!! De stänger redan!!
Det blev som det blir för mig de flesta år, jag panikbokar ett bord, för att få upp antalet besök på denna underbara krog innan de stänger för säsongen. Har ni inte varit där, så ta båten eller bilen dit och njut av utsikten (skärgårdsöar och hav), miljön (bord och stolar utställda på stenkajen på ett kargt varv och båtsliperi) och den underbart goda maten! Har ni tur, att som jag, dessutom få sällskap av härliga människor så måste ju den dagen vara räddad!! Ola, min gamla kompis sen åttiotalet hörde nämligen av sig (för att höra om Ernstbordet) och eftersom jag är förkyld så ville vi inte ses inomhus. En restaurang med utomhusservering passade då utmärkt!!

Men det var långt kvar till middag, så jag tog en kopp te vid nya bordet. Det funkade bra!

Sedan var det dags att se om den nya moderna antennen med inbyggd antennförstärkare, som vi köpte i Norrtälje igår, skulle göra någon skillnad. Skulle den göra så att vi fick bild på tv’n igen, eller var det pengar i sjön? (Lindgrens Radio och TV är dock grymt bra att ha att göra med, så de har faktiskt lovat oss att få lämna tillbaks den om det inte funkar.)

Per klättrade upp på taket och tog bort den gamla antennen och satte upp den nya. Vänster – Gammal antenn.          Höger – Ny antenn

Det fungerade fint!! Nu har vi bild på alla kanaler igen och vi gissar att det var antennförstärkaren till den gamla antennen som pajat. Vi kunde nog ha bytt ut bara den, men med den nya antennen så fick vi lite bättre bild så vi kör på den!

Helt plötsligt fick vi finbesök! Henrik, Maja och Alexander kom över och hälsade på. Studsmattan fick sig det sedvanliga hoppbesöket. Här ser det dessutom ut som om ungarna försöker mosa sin stackars far. Jag kan hälsa att han överlevde. Han är stark 🙂

Maja på studs.                           Maja på upptäcktsfärd.

Alexander plockar blåbär.      Alexander trär blåbär på strå.

Maja vilar sig lite.                    Alexander tar sats för att kasta sten.

När man har lekt så mycket så måste man ju fika! Vi invigde därför bordet med det första ätbara. Vi gav bordet väl godkänt och kunde föreställa oss hur tre stora fat med kräftor lätt får plats mellan tallrikarna. Det bådar gott!

Efter fikat ringde Marcus från München! Han var lite sliten efter att ha åkt nattåg som antingen var supervarmt eller iskallt. Det hade inte blivit många timmars sömn, så nu skulle han ta sig en liten tupplur på det hostel som de precis hittat. Det är skönt att han hör av sig lite då och då. Jag vet att jag verkligen bett honom om det, så han gör det för min skull, men det är skönt ändå. Då slipper jag tänka på (läs: oroa mig för) honom hela tiden!

Vid halvfyra tiden tänker vi ta Bubbel mot Högmarsö. Vi tänkte möta upp Ola lite innan vår bokning. De ska nämligen köra bil dit. Vi får se om det kanske kommer några bilder därifrån också senare. Ha det underbart soligt och skönt så länge!!

Kram MIA

Just ja! Jag har sett 056 och 057 nu. Jag letar alltså efter 058! Jakten fortsätter!

5 reaktioner till “Å nej, nu börjar hösten!”

1. Hej hopp!

Hamnade här efter att googlat lite om Stockholms skärgård. 🙂 Har precis varit ute och kryssat och blir alltid lika faschinerad då man åker i den otroligt vackra skärgården. 🙂

Kram kram
    M I N D I

2. Tack vare att jag lånade din p-plats idag (var lite för trött för SL i morse) så fick jag se 138 när det var dags att åka hem igen. Den stod där så fint i det annars tomma garaget (min bil var kvar…). Det har gått bra den här veckan med platespotting.
    Tack för lånet! <3
    KRAM

3. Jag gillade inte alls din rubrik idag. Vaddå höst? Jag är fortfarande inne på första semesterveckan. Tre kvar, och jag vill att det ska vara sommar MINST så länge till! Kram från lillasyster.