16/7 TOKYO!!

Jag lever!!!!!

Jag dog inte av den livsfarliga fisken jag åt igår. Jag är mycket glad över detta faktum!!

Dessvärre kan man skadas eller dö även fast man håller sig i sollentuna. Det här läste vi på Aftonbladet. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7475695.ab

På tal om ingenting: Tänk er att ni just gått på dass och ska ni spola. Vad väljer ni för behandling?

Idag skulle vi åka tåg från Osaka till Tokyo. Shinkansens supersnabba framfärd gillades ju förra gången så vi tänkte prova det även idag. Jag började le när jag såg det här på perrongen till det tåg som skulle ta oss till snabbtåget.

Speciellt eftersom det stod tre karlar på platsen 🙂

Hur som helst så kom vi fram till Shinkansen perrong och det var ju tydligt som korvspad vad som gällde, eller hur?

Så vi väntade snällt till klockan 10:00 och det tåg som skulle ta oss till Tokyo.

Idag hade solen fått för sig att den skulle visa sig, och även om man är glad som få, så blir man ju ännu svettigare…

Möt ankan, nej jag menar näbbgäddan, nej, jag menar Shinkansen!

Åh, solen!! Den mötte oss från en härligt blå himmel när vi kom fram till Shinagawa, där vi ska bo i två nätter. Jag hade nästan glömt bort hur den ser ut…

Det första vi gjorde (eftersom det var för tidigt för att checka in) var att ta oss ett glas vin/stor öl samt lite pasta.

Väl incheckade fick vi ett rum på 35:e våningen med en schysst utsikt.

Efter en snabb uppfräschning tog vi JR Line in till Akihabara. Jag tror att Chrille och Carina börjar småtröttna på min kamera, men de ställer snällt upp ändå. Än så länge…

När vi kom fram till Electric City delade vi på oss. C & C gick åt ett håll och jag och Per åt ett annat. Jag vet inte hur jag ska förklara Tokyo. Jag tror att bilder får visa det istället :

Hela poängen med att gå ner på stan, förutom att jag var tvungen att känna på Tokyo, var att jag skulle köpa en ny kamera. Det stod mellan en Canon S90 och en Canon 300HS. Till slut valde jag Canon IXUS 300HS, eller om jag ska vara helt sanningsenlig så köpte jag en Canon IXY 30S. De heter ju inte samma sak i väst som i öst.

Mitt på en gata i “Electric City” ser vi hur de säljer tre stycken APGAMLA Eizoskärmar begagnat. Eftersom Eizo är hela poängen med resan så var jag ju tvungen att visa vilka bra grejjer de säljer. De håller i evighet 🙂

Väl tillbaka till hotellet bestämde vi oss för att kvällens mat skulle bli Koreansk Barbeque. C & C skulle ha hängt på men det hade hittat en marknad i närheten av hotellet som de gärna ville ge ett besök. Vi knatade alltså iväg själva till restaurangen och jag var lite nervös. Jag gillar ju inte kött så värst mycket….

Det var inte Per!!

Maten bestod av kött, kyckling och grönsaker som man själv grillade över brinnande kol mitt i bordet.

Allt var supergott förutom den komage som jag bara inte kunde svälja. Jag lät bli de bitarna men blev helt klart mätt ändå!!

Just nu sitter jag på den näst översta våningen som man kan bo på i det högsta huset på bilden nedan. Allra överst ligger skybaren “Top of Shinagawa” som vi tänkte gå till imorgon.

Inifrån hotellrummet ser det ut så här…