En heldag på sjön

Idag utlovades vackert väder och vi ville därför åka ut på havet. På bilden här ovanför ser ni att vi är noga med att ta på oss flytvästar. Det är det som händer i båda båtarna!
Per, jag och Malin (min brorsdotter) åkte i vår båt och i båten där bakom oss åkte Christer och Helen (bror och svägerska)
När vi kom till Furusundsleden var vi tvungna att sänka hastigheten till 8 knop och ta det lugnt. Då passade jag på att få en bild på far, mor och dotter i en och samma bild i två båtar.
Det syns inte på bild, men den här båten har ett störtskönt muller….
Idag passerade vi bara förbi den här krogen. Den är dock riktigt bra!!!
Furusunds Värdshus
Vi stannade däremot här på Restaurang Varvet på Högmarsö
Vi hittade plats till båda våra båtar trots rejäl trängsel. Det märks att det är högsommar!
Restaurang Varvet ligger mitt i ett aktivt varv och har därför en skön robust känsla
Idag var varmaste dagen i sommar (hittills) så vi blev inte jätteledsna när vi endast kunde få bord inomhus. Det var inte svalt, men det var i alla fall inte stekhett.
Här sitter Per ute på kajkanten och pratar med sin storebror i telefon medan vi andra gick in i den supersöta lilla ICA-butiken på Högmarsö. Jag har aldrig sett en mindre ICA-butik.
Efter en god lunch åkte vi norrut medan min bror med familj åkte söderut
Vi stannade i Furusund och tankade båten. Det var billigt….
Furusunds färjeläge
Vi fortsatte uppåt norr och fastnade i en härlig vik med sandbotten där vi mötte upp våra vänner Christer och Sannah. Här stannade vi i många timmar och badade, pratade och drack kaffe. Det är svårt att ha det bättre. Vattnet mätte 23,5 grader….
När det kurrade i magen åkte vi till Lidö Krog och åt middag. Idag blev det gös!
Här var det också fullt av båtar och vi fick tränga oss in mellan segelbåtarna för att få en plats. Vi lämnade dock bryggan innan det var dags för nattsömn.
Hejdå Lidö!
Hemfärden gick fint då vattnet låg stilla
Hemma vid bryggan var allt lugnt