En dag på havet med kajakist från utlandet

Min kusin bor i England. Han kommer till Sverige då och då för att åka ut i skärgården. I en kajak. Redan där låter det lite väl hurtigt för mig, men när jag lägger till att han i år paddlar ut helt ensam, så är det ett faktum: Min kusin är inte riktigt som han ska. Han är Eric! 🙂 Han är faktiskt superbra (bara inte som jag är)!

Jag har turen att vara hans kusin och därför fick jag och Per idag åka ut och “förgylla” hans dag. Vi möttes upp söder om …..jag säger Möja, så vet ni ungefär var vi var. Vi åt en härlig lunch i vår båt Bubbel och sen fortsatte han paddla mot Sandhamn. Vi tog motorkraften till hjälp och drog också dit. Där tankade vi och väntade in Eric. Sen tog vi en kopp kaffe och en glass innan vi till slut drog hem igen (via sälarna) till Blidö.

Hemma vid bryggan fortsatte myset med att jag hoppade i plurret och kunde inse att DET ÄR SOMMAR ÄNNU!!! Det var så varmt och skönt att jag tvingade Per att ta sig ett dopp också. Som vanligt gnällde han lite första minuterna, men sen njöt även han! När vi kom upp till huset belönade vi oss dessutom med några löjromskrustader!

Nu på kvällen kom Marcus ut till ön, så jag måste säga att det här är en riktigt bra lördag!!

Långt ut till havs finns inte så många kobbar…

När vi väntade in Eric tog jag en liten tur runt på ön.

Kajaken är ihopfällbar och går ner i en väska. Det går framåt med uppfinningarna…

Efter lunchen bar det iväg mot Sandhamn.

Hit har jag velat åka eftersom ALLA andra varit här, utom jag. Idag är jag inte längre utanför. I have been to Sandhamn!

Vi hittade en brygga som inte var full av båtar. Bryggvärden informerade oss om att det inte var något bra ställe att ligga eftersom det snart skulle blåsa upp och då skulle det här vara en mycket utsatt brygga. Vi tittade ut över havet och kände att vi nog kunde våga oss på att ligga kvar en liten stund. Inte en våg så långt ögat nådde.

Medan vi väntade in min kusin tog vi oss en promenad längs med bryggan. Här ser vi Seglarhotellet.

En kaffe och en daimglass intogs medan vi såg hur folk gör när de lägger till. Även STORA båtar gör fel och idag fick åtminstone en stor miljonbåt en redig repa längs med skrovet…

Efter en hel dag i solen sökte vi faktiskt upp skuggan medan vi fikade.

Glad och nöjd begav vi oss sedan hemåt igen.

Fartbegränsningen gjorde att vi drev upp en del vågor…

När vi sen kom ut på öppet hav igen blev Per glad att få dra på litegrann.

Vid “sälgrundet” stannade han dock till så att jag fick njuta lite av sälljuden.