Vi har fått en nattgäst!

Fordonshaveri, körfält blockerat, ett körfält påverkat. E 18 på Norrtäljevägen mellan Trafikplats Ledinge (190) och Trafikplats Rösa (191), i riktning mot Norrtälje. Flera stillastående lastbilar på E18 i höjd med Tpl Rösa. Gäller från idag kl: 18:25 Meddelandet uppdaterat: idag kl 21:00 Beräknas pågå till: 2012-12-06 kl 05:00
Källa: Trafikverket

Där har ni anledningen till varför vi fick min svåger på besök ikväll. Pga alla lastbilar som stökar till det på motorvägen så går det absolut inga bussar till Roslagen. Då får man helt enkelt lov att ringa runt i släkten och se om det är någon som kan bjussa på lite nattlogi. Det kunde vi!! Så nu har han fått mat i magen och får sova i en varm och go säng i natt. Värre var det för de stackare vid KTH och vid Danderyds Sjukhus som inte alls visste var de skulle sova i natt. De kunde verkligen inte komma hem. SL betalade ju för taxi, men ingen taxi ville köra dem….

Det är ändå lite konstigt.

Jag får inte ihop det riktigt. Man pratar om “snökaos”, men ändå lyckades jag åka både till och från jobbet i min lilla lätta Toyota Yaris utan att stöta på några som helst problem. Visst, jag körde försiktigt och höll avstånd och planerade mina inbromsningar, men jag kom fram och jag kom dit jag skulle. Jag träffade inte på några hinder och såg inga avåkna bilar. Efter jobbet åkte jag dessutom till Täby Centrum för att shoppa julklappar och sen vidare förbi Danderyd för att hämta upp min nattgäst och hem igen. Även dessa resor gick helt smärtfritt. (Då reste jag i och för sig i en betydligt tyngre, säkrare och “kaos”-vänligare bil, men ändå…) Var är kaoset? Det måste vara så att det kommit mycket mer snö på vissa ställen än andra och att vinterdäck med dubb är “the thing”. För mig har det mer varit en “rejält snöig vinterdag i Sverige”.

Tur har jag i alla fall som fick en nattgäst! Fast det är klart, just nu tittar han på en thriller tillsammans med Per. Sånt klarar inte jag av så jag får lämna rummet 🙂

8 reaktioner till “Vi har fått en nattgäst!”

1. Kaoset verkar ha varit på vägen mot Norrtälje. David hade också problem med att komma hem, men insåg i tid (typ mitt på dagen) att det var bäst att börja dra sig hemåt innan alla bussar blev inställda. Så han kom hem ganska smärtfritt, fast det tog ungefär en timme längre än vanligt.
    Han skulle sedan ner på stan på kvällen och fick helt enkelt ta skidorna eftersom det inte var plogat någonstans. Skidorna gick betydligt fortare än att pulsa.
    På kvällen har vi även hjälpt till att putta en buss som satt fast, full med kostymklädda herrar som halkade runt i snön. Men det var helt omöjligt att få loss den.

1. Du kan förresten hälsa min svåger att även om han hade kommit längre på vägen så hade han fått svårt att ta sig hem för det är verkligen TOTALKAOS på vägen förbi oss här! Bilar, bussar och lastbilar som sitter fast överallt och stillastående köer med bilar som inte kommer fram. Uppe på bron vid f.d. Flygskolan står folk och tittar på spektaklet.

1. David kom just in och sa att han såg 12 st långtradare sitta fast på 276:an här utanför…

1. Jag fattar ingenting… Galet!!
          Såg just en bild från Lidingö-1 meter snö!! Vi har 20cm….

2. Tillbaka på jobbet efter en räddande hand. Jag kan bara konstatera att man under sådana omständigheter som igår är MYCKET glad över släktingar och vänner som er. Att bli upphämtad i stan, få god mat, trevligt sällskap och film, sova i en skön säng och därefter få möjligheten att duscha, raka sig och sätta på sig sin skjorta (nytvättad och struken!). Helt otroligt! TACK för den otroliga insatsen. Mina tankar går dock till min fru. Jag kommer hem, skottar och kramas idag älskling.

1. Det var helt klart vårt nöje att kunna hjälpa till!!
      Kul att höra att hotell Hertz funkar 🙂

3. …ville bara sälla mig till beskrivningen av kaoset runt och i Norrtälje.
    Jag var uppriktigt FÖRVÅNAD att jag kom hem med två av barnen till Sika. Efter att sedan pulsat oss genom 500 meter till varma mysiga huset blev det ju uppenbart att maken inte skulle kunna komma hem… tittade ju på thriller i Sollentuna.. 🙂 Så då var det bara att efter en snabb middag pulsa ut igen och göra resan TUR och RETUR in till Norrtälje för att få hem tredje dottern som dansade genrep till helgens dansföreställning.
    Gissa om jag blev förvånad när jag faktiskt kom hem välbehållen IGEN!
    Vi räknade til sju långtradare och ett par mindre lastbilar och bilar som kört av eller fast och som på olika vis blockerade vägen. Vi tog lite omvägar och snirklade oss och hade tur.

Gissa om den varma chokladen med chili smakade gott sedan! 🙂

/Catrin

1. Oj oj oj! Jag undrar om jag verkligen ska våga mig ut mot ön imorgon….

Vad gäller choklad med chili – så tror jag att det är något som du får bjuda mig på vid tillfälle. Det har jag aldrig smakat. Å jag är ändå 43 år gammal!!!