Minisemester Budapest dag 1

I morse var det inte kul att vara mamma i vårt hus. Oj vad alla var trötta och slitna! Jag vågar nästan säga att det bara var jag och Marcus flickvän Anna som inte var helt fångade av den arga morgonhumörsdraken.

Vi kom trots detta iväg till flyget i tid och hann köpa en guide över Budapest och kika i affärer innan det var dags att boarda planet.

Ni som följt bloggen vet att vi var tvungna att mellanlanda i München och att det inte var ett litet stopp vi skulle göra. Fem timmar skulle vi fördriva innan det var dags att hoppa på nästa plan. När vi kommit av planet tog vi därför ett gemensamt beslut att göra nåt skoj av tiden.

Vi gick ut ur flygplatsen, hoppade på en buss till Freising och hoppades på det bästa. Efter tjugo minuters bussresa med en rallychaufför så var vi framme. Den lilla staden badade i sol och vi letade oss fram längs med en söt Norrtäljelik å och sedan uppför ett högt berg.

Där hittade vi världens äldsta bryggeri och provade två sorters öl ute i solen med utsikt över staden. Det visade sig att man var tvungen att ha någon form av specialkort för att kunna handla ölen, men min charmiga make lyckades hitta en tjej med kort och fick henne att betala med kortet och gav henne kontanter. 🙂 Glada, varma (våren har helt klart kommit till Tyskland) och nöjda gick vi sedan ner för berget igen och hittade ett ställe att äta mat på. Det blev Dürüm. En maträtt som Emma blev kär i när hon var i Österrike.

Efter en lika snabb bussresa tillbaka så tog vi flyget till Budapest. Emma sov största delen av vägen och resan gick fort så själv hann jag knappt blunda.

Väl framme i Budapest tog vi en minibuss till hotellet som visade sig vara finare än vad vi är… Hotell Intercontinental Budapest har en magnifik utsikt mot Donau och många fina gamla byggnader. Vi har två rum som vätter mot floden och vi känner oss sååå lyxiga så när vi glider omkring i våra hotellbadrockar med tillhörande tofflor 🙂

Vi satte oss i baren och pratade om dagen och tog en drink…

…innan vi till slut gick ut och åt middag på restaurangen “Venhajo Etterem”, en båt liggandes vid kajen.

Jag var så trött att jag höll på att somna vid bordet så efter den goda middagen gick vi tjejer direkt hem till våra rum. Killarna rekade dock närområdet och kom hem med info om morgondagen och med påsar fulla av godsaker.

Nu kikar vi ut genom fönstret och det ser ut så här:

God natt!

2 reaktioner till “Minisemester Budapest dag 1”